Klikt maar aan wat je Intreseerd....

Helaas moet ik de links uit websitesite van KotaBaroe verwijderen omdat deze niet meer bestaat en dus heel wat verwijzingen verloren zijn gegaan maar gelukkig zit alles in mijn bovenkamer.

Kind soldaat....Indonesië 16 jaar...

John 82 jaar 3 April 2015 Wijk bij Duurstede

 

 

De ex-DETA groep viel nu uit elkaar

2 We konden nu onze zogenaamde “kwaliteitsnummers” uitbreiden en mochten een speciale Mariniers kwaliteit uitzoeken. Enkele jongens werden “mortierist”, anderen weer werden “mitriallist”. Vanwege onze intelligente uiterlijk werden Jim en ik uitverkoren om demolitie-man te worden.

En een Ieder ging zijn weegs. Zo moesten Jim en ik naar de “Dumoulin” kazerne op de Leusderheide om de opleiding tot stoottroeper te volgen en daar mochten we spelen met dynamiet, TNT, Trotyl en al die springstoffen, die je tegenwoordig kan vinden om de buik van die zelfmoord commando’s.

Deta-Jongen bij het Korps Mariniers

Deze tekst was het laatste van het verhaal....

Ik ga van hieraf verder....(maar effe wachten heb nog zoveel te doen..MaaaaF)


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxx
Die hele opleiding was ook een belevenis op zich!

We werden opgeleid in de Dumoline Kazerne in Amersfoort , hier konden we met gesloten ogen een bom demonteren.... zo gezegd...maar we deden dat met open ogen leek ons veel handiger...mijnen opruimen,valstrikken onklaar maken ,detoneren van springstoffen.bruggen opblazen.. zelfs een hals van een fles..doormidden laten springen.. we ware demolitie-mannen....en zo gingen we verder met onze opleiding...totdat wij hierin ook onze kwaliteitsnummer haalden...en hadden wij het recht ons ""Stootsspecialist"" te noemen...Hierna mochten  weer een opleiding kiezen..en samen gingen we de Chauffeurs opleiding in ....Dit keer de Rij-actractieschool in de Juliana v.Stolberg-kazerne in Amersfoort.. een Monument...en dat hebben wij geweten......een verhaal apart,,,.ik ga nu even pauzeren en proberen alles chronologies op een rijtje te plaatsen..hoop ik..!! Wel dan het is inmiddels 6 April 2015  en we gaan weer rustig verder met mijn verhaal...Na de rij actractie school in A'foort geplaats in de VBHKAZ in Doorn, daar konden wij onze verworvenheden wat wij al zo in A'Foort geleerd hadden over boord gooien want zo als steeds Bij de Mariniers is alles beter.. denken zei... en daar begon de rijlessen weer opnieuw hadden Rij Instructeurs die op Java hadden Gevochten zal er een nooit vergeten Kpl.Luijendijk een beer van een vent hij was nog rood ook, van de 10 woorden die hij sprak waren er 9 smerig.... 's ochtend moesten wij naast onze wagens staan voor ochtend inspectie..dan kwam hij langs en dan zei je :"" Goede Morgen Korporaal"" en dan zegt hij :"'Dat maak ik zelf wel uit"" nou en daar kon je het maar mee doen. Op een avond stond er  Nachtrijden op het programma , en hij stapt naast mij in de Canadai-Ford met rechtse stuur en twee zijspiegels . net zo groot als de spiegel van mijn vrouw in haar handtas..

en daar zat de Korporaal en zegt:'' Hilversum"" en ik pas uit de Bush nooit in Holland geweest en geen Tom-Tom in de wagen kreeg het goed benauwd, dus reed ik de weg op en de Korporaal sloeg aan het snurken, en ik maar rijden wist ik veel waar Hilversum lag..en ging de A12 zag een bord met een H.. er reed in die richting... de Korporaal werd wakker toen wij in s"Hertogenbosch waren ..de wagen  was voor ons twee er krap... je kan wel begrijpen dat hij behoorlijk over de rooie was ,maar dat was hij toch al jaren..en nog meer van die Annekedotens het hield niet op

zo gingen wij met zijn allen stappen, voor onze tentamens, naar Utrecht en zoals het een goed Marinier betaamd ,lekker feesten,. de volgende morgen met een spijker in je kop begon de les:

Electrichiteit: hoe werkt de Bobine en ik moest het verklaren, maar ik had  niets geleerd   dus ik brabbelde..: Dese hei ghaat alles fersamellen en dan hei gheef dubbel...bla.bla.Op zijn Indisch.. de Korporaal zegt tegen mij.Bruininga ga maar zitten en jij gaat goed Nederlands leren spreken..Ja.!!  ik Zeg"Jawel Korporaal"en hij gaf de beurt aan Nicolaas een Hollandse Jongen die ook niets had geleerd, want wij waren aan het stappen, weet je nog wel.. en deze kreeg 2 dagen licht arrest omdat hij het niet wist hoe een bobine werkt..en ik weet het nog steeds niet..!! 

Hoezo geen Talent....daarna kregen wij gewoon onze werkzaamheden als Chauffer in de Kazerne.. en in 1957 ging ik met uitzending naar Nieuw-Guinea, mijn eerste Term. terug naar mijn roots....werd geplaats als Chauffeur in Sorong:......effe rusten  maar word vervolgd.

Aankomst in Biak 16 Nov.1957,

 

Aankomst in Biak en werden opgehaald van het vliegveld Mokmer en gebracht naar de Kazerne in Sorido, en daar stonden ze dan de “”ouwe Jongens”” 3 maanden  op het eiland nog met benen die er uit zagen alsof ze net uit het gips waren , ons te ontvangen met kreten als “”Baroe’s”” en dacht  bij mijn eigen…. Nou ja…weten zij veel.

Enfin was voor mij natuurlijk een lachertje, en twee dagen later werd ik naar mijn standplaats Sorong gevlogen daar werd ik bij de Vaste Bemanning als Chauffeur geplaats. Ons werk was zoals gewoonlijk rijden voor dit en voor dat busdiensten, vervoer van manschappen en goederen etc.etc.

De weg  voerde langs huizen en zo over de baylie brug de Kotta en de Haven.. op de hoek dicht bij de brug woonde een gezin waarvan de vrouw elke ochten in haar Babby-Dol op de porchs koffie zat te drinken… ze hebben mij maar twee keer met mijn wagon-Power uit de rivier moeten halen daar ik de ingang van de brug miste….Was er ook een dokter dat als hij iets  niet wist, zijn vrouw opbelde ,die ook dokter was... second opinie bestond toen ook al zit je voor hem en dan wist hij het niet meer , belde zijn vrouw, en daar zat jij dan met bij voorbeeld pijn aan je voet, Meisje wat moet ik doen..?? Oja, ..dan gaf hij maar Paracetemol, later in Doorn ontmoette ik hem weer maar dat is een ander storry.... Als we de repatters naar de steiger moesten brengen om met de LCPR naar het Vliegveld te brengen dat op het eiland Jeffman lag , was het de gewoonte  dat de chauffeur door de Repatters in het water werd gegooid, Bij mij mooi niet, van te voren sprong ik al uit de rijden wagen en je moest dan de paniek onder de reppaters zien.. lachen… 'S avonds moesten wij ook bus dienst rijden stopten dan voor een restaurant van een dame die wat Nassi verkochte en dan zijn er van die maten die op een of andere wijze moeilijkheden hadden met de locale bevolking en dan nagezeten worden met een parang en dan moest ik plankgas geven om de maten te redden Had ook een wasbaas die was echt een goede maar had de lelijke gewoonte in mijn kleren te lopen, op een avond in de Bisoscoop schaakte ik hem met mijn kleren aan parmachtig tussen  schone dames te zitten , en ik kwam naar hem toe en zei.."" Kleren uit" en in zijn onderbroek, dat eigenlijk ook van mij was liet ik hem zitten.. gemeen van mij..en daar was ook een Kwartiermeester die uit Suriname Kwam toen hij uit de HollandPlane stapte zag hij Papoeas op het vliegveld en hij zou dan gezegd moeten hebben""Daar sta je dan met je Blank velletje""Later in de Kazerne kwam een  ""Baroe"" Naar me en vroeg of er nog een wasbaas voor hem te vinden was, ik zei"' Natuurlijk daar loopt er een "" en het was de Kwartiermeester de ""Baroe "" op hem af en zei..""Jij wassie,wassie voor mij"???"" , Heb je ooit een Surinaamse Kwartier Meester horen vloeken...ik wel..Onze Chef-Garage was de Sergeant Goedbloed hij was niet zo goed maar wel dik . zo liet hij al de zittingen van de wagens naar zijn vorm bekleden en we liepen van de ene wagen naar de andere met kussens te sjouwen om nog maar aan het stuur te komen en zo diende ik mijn term op Sorong , totdat ik op 22 Sept. 1958 werd overgeplaatst naar Manokwari, weer terug waar ik van ben vertrokken en een vernieuwing daarvan maar nu als marinier…

 



Stuurman Locale Vaart Ms."Cycloop"

Rederij van Der Bosch Sliedrecht.

Het Leven a/b.ms.Cycloop in de wateren rond Nieuw-Guinea.

Wegwerker RWD...

Deta.Boy één pop fijtiger.....NgFl.:1.50.-

Stoeien met halve wagens...

Voetballen bij SIDOLIG...

De Marinier, de mens,: John Bruininga.

Als ik het moch overdoen..... percies het zelfde..!!!

EG Ghebeurt...dag ik

A/B.Ms/Zeilboot."ZUIDWESTER"

Onze bootreis op 13 juli 2015.

Samen met Bart Koopmans en Ton Ravenstijn. En hier hebben wij elkaar dieper gevonden.....